2010. február 24., szerda

Februári seregélyek

A hirtelen elolvadt hó és a melegnek köszönhetően apadt a madáretetőnk forgalma, így a tegnapi nap folyamán az etetőt ellátva gondoltam, sétálok egyet. Igazi lágy tavaszi meleg, napsütés és madárcsicsergés, nagyon jól esett, észre sem vettem a sárt, melyben elég mélyen jártam.

Cinegék, verebek énekeltek, míg a szarkák, dolmányos varjak igazi nagy hanggal repdestek fölöttem, mikor hirtelen nagy madárseregre lettem figyelmes. Hallgatózni kezdtem, a hangok ismerősek voltak, gyerekkoromban szőlőőrzés közben sokat hallottam. Közeledtem és hát igen idén először seregélyeket (Sturnus vulgaris) látok a határban.

Költés után nagy csapatai néha hatalmas tömegekben járják a mezőket, kerteket, cseresznyéseket, szőlősöket, . . . Nevük eredete is erre utal:
„... A Se­re­gé­lyek pe­dig nagy se­re­gen­ként jár­nak, s in­nét is vötték a mi nyel­vün­kön va­ló nevezetjeket;" - (Miskolczi Gás­pár)

Tollai fémes zöldben vagy ibolyaszínűen csillognak. Sárgásfehér pöttyözés figyelhető meg a tollazatán. Farka rövid, csőre sárga, hosszúkás és hegyes.

hátulról

alulról

szemből

oldalról

Ál­lan­dó, vagy kó­bor­ló ma­dár, az észa­ki po­pu­lá­ci­ók vo­nu­lók. Dél-Eu­ró­pá­ban, Észak-Af­ri­ká­ban te­lel s arány­lag ko­rán vis­­sza­tér, akár feb­ru­ár vé­gén is.

Többnyire rövid, csengő "csürr" hangot ad, riasztóhangja érdes, elnyújtott "sztíh". Kiválóan utánozza más madarak hangját, néha kellemetlen csikorgó hangokat hallat. Hangja a tavasz közeledtét is hirdeti, hallgassuk csak bátran ITT.

2 megjegyzés:

Ati,  2010. február 24. 18:33  

Nagyon érdekes cikk ... soha nem láttam korábban őket ilyen közelről ... köszönöm a fotókat. Igazi madáriskola ez az oldal ... korábban nem gondoltam volna, hogy ilyen sok madarat fogok megismerni ... nagyon rövid idő alatt. Mostanában, bárhová megyek mindig kíváncsian figyelem és hallgatom éneküket, hangjaikat ... s próbálom meghatározni, nektek is köszönhetően, most már egyre könnyebben. Köszönöm. :)

Ari,  2010. február 25. 19:37  

Minden cikk kituno,es sokat tanulok beloluk

Related Posts with Thumbnails
free counters
Jelenleg

látogató olvassa a gyurgyalagokat

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP